dinsdag 19 juli 2011

3.0 De positie van Christus bij Clemens (christologie): een overzicht

Dat Christologie en Clemens goed samengaan, is niet altijd de zienswijze geweest van kritische theologen. Door het veelvuldig gebruik van het Oude Testament wordt in hun ogen afgeweken van het karakter van de Christologie van Paulus. Lona vat de kritiek zo samen:

“Die herausragende Bedeutung des AT in der Denkweise des 1Clem verdrangt die Einmaligkeit und Neuigkeit des Christusereignisses zugunsten einer heilsgeschichtlichen Kontinuitat, die zwangslaufig nivellierend wirkt.”

Deze houding maakt van Paulus een beetje een karikatuur en dwingt vervolgens Clemens in het andere extreem. Het is een typisch staaltje moderne kritische theologie, maar daar worden ze immers voor betaald. Andere theologen komen daarom tot heel andere conclusies:
“Wer die Aufgabe unternimmt, das Romische Schreiben auf seine spezifische Christlichkeit hin zu untersuchen, wird mit Staunen feststellen, welch einen reichen christlichen Inhalt die Verkundigung der romischen Gemeinde zur Zeit Domitians bereits umfasste. Es ist, um es kurz zu sagen, durch Tradition in uberraschender Vollstandigkeit bereits alles da, und die Erwartungen, welche die nach apostolischem Vorbild formulierte Adresse in dieser Hinsicht erregt, werden nicht enttauscht (A. Harnack, Einfuhrung in die Alte Kirchengeschichte, p. 71, zie ook Fischer, p. 13, Lindemann, p. 112).”
Hieronder wil ik kort opsommen hoe Clemens over Christus spreekt op verschillende deelgebieden:

1. Zijn menswording,
2. Zijn werk op aarde,
3. Zijn huidige middelaarschap als hoofd van de Kerk,
4. Zijn positie in de eschatologie

Over elk onderdeel kan ook onafhankelijk uitvoerig worden gesproken, maar omdat het een overzicht betreft om een indruk te geven van de positie van de persoon van Christus bij Clemens, blijft het bij een overzicht.

Geen opmerkingen: